Глобалізація вимагає від нас стратегічно мислити, реагувати швидко та вміти використовувати нові технології на всю їх потужність. Як стати інноватором в Україні, вивести бізнес за межі країни та експортувати розповідає Наталія Лимонова, співзасновниця компанії Snite, співзасновниця Креативної Міжнародної Дитячої Школи (КМДШ).
Як це: Бути лідеркою
В мене з дитинства була здібність об’єднувати та надихати людей якоюсь ідеєю, це потім перетворилося в одну з моїх головних ролей – роль творця-підприємця, який бачить майбутню потребу та створює проекти, об’єднує команди, запалює баченням та реалізує щось нове та потрібне людям (особливо дітям). Тому постійно вчуся, хочу розвинути вміння приймати кожного таким, який він є, бачити різні сторони людини (не можуть всі бути «білими та пухнастими»), спокійно сприймати різні життєві ситуації.
А взагалі, креативність, критичне мислення та емоційний інтелект – це не єдині якості лідера та лідерки. Потрібно бути енергодостатнім, вміти швидко відновлювати свій енергетичний баланс, щоб його було вдосталь для себе та інших, тоді люди будуть тягнутися до вас та разом ви створите дивовижні речі.
Як це: Орієнтуватися на тренди
Прикладом для наслідування для мене є підприємець Ілон Маск, який не просто створює нові надсучасні продукти, а й змінює цілі галузі та парадигми мислення. Він щодня доводить світу, що можливо все, що можна революційно змінювати відразу декілька напрямків, навіть якщо корпорації та уряди не наважувалися на це сторіччями. При цьому він – звичайна щира людина, яка вірить у свою мрію.
Отже, щоб теж бути новатором, вважаю, що слід враховувати та використовувати три тренди сучасного бізнес-середовища:
1. Нові технології – доповнена та віртуальна реальність, алгоритми та штучний інтелект, масова роботизація, використання альтернативної енергії, інтернет речей.
2. Персоналізація, підлаштування бізнесу під конкретного клієнта, в той же час – глобалізація, відкритість до світу без кордонів та обмежень, доступ до будь-якої послуги в будь-якій точці світу.
3. Емоційність продукту чи послуги, співтворчість клієнта та бізнеса.
Ці тренди прискорюють зміни бізнес-моделей, підштовхують підприємців створювати нові продукти, підтримувати дружні емоційні відносини з клієнтом. А ще важливими скілами є вміння швидко адаптуватися до змін та нових умов, сміливість змінювати звичну бізнес-модель, навчатися працювати з новими поколіннями Y та Z (вони зовсім інші!), бути справжнім лідером для своєї команди. Саме це допоможе створювати в бізнесі інноваційну корпоративну культуру, де співробітники зможуть бути щасливими та реалізовувати себе.
Як це: Бізнес не тільки про гроші
Гроші заради грошей не приносять задоволення та довгострокових результатів. Можна, розвиваючи бізнес, проводити соціальні зміни для співробітників своєї компанії, клієнтів, компаній у галузі, людей у світі. Наприклад, в нашій компанії Snite є клуб розвитку, а також традиція щорічно відвідувати з командою якийсь з куточків нашої України, щоб пізнавати культуру та історію, обмінюватися думками та враженнями, створювати свої власні історії.
Ще ми започаткували Kaizen Клуб (клуб безперервного розвитку), в якому компанії відкрито ділилися власним досвідом та навчали одна одну. Цей проект дає змогу позитивно впливати на розвиток галузі.
Зараз я є головою Комітету з освіти Спілки українських підприємців (СУП), де об’єднуються активні люди з різних галузей заради просвіти та підтримки молоді та підприємництва.
Також мені дуже подобається створювати проекти для розвитку дітей.
Все це приносить і користь та розвиток багатьом людям, і власне задоволення, і знайомство з непересічними особистостями, з якими потім можуть з’явитися і нові комерційні проекти.
Як це: Залучати жінок до STEM
Напрямок STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) – це один з важливих сучасних трендів. Поки що в світі існують стереотипи, що наука, технології та управління – це не «жіноча» справа, проте це не так. Жінки мають потужну природню силу та енергію, терпіння та вміння вирішувати конфлікти, гнучко приймати рішення, бути багатозадачними та ефективними. Але іноді жінки не впевнені в собі та своїх можливостях, тому й потрібна підтримуюча та роз’яснювальна робота та просування ідеї рівних можливостей.
Я є фанаткою жіночих програм у сфері STEM, членом правління STEM-коаліції України, учасницею програми She Exports Офісу з просування експорту. Мені дуже імпонують програми менторства дівчат, в яких я беру активну участь, також у своїх освітніх проектах (КМДШ, СУП), започатковую STEM-інтеграцію. А після відвідування бізнес-фестивалю ITC SheTrades Global у Ліверпулі в 2018 році та знайомства з креативними, яскравими жінками-підприємницями з усього світу ще більше вірю у безмежні можливості та величезний потенціал наших жінок на світовій арені.
Як це: Бути експортеркою
Кожна жінка має всі ресурси, щоб реалізувати свою мрію, бо якщо є мрія, то є натхнення та енергія. Потрібно безперервно вчитися та спілкуватися з однодумцями. Зараз є безліч можливостей підтягнути свої навички та знання. Це книги, події, спільноти, онлайн-ресурси, курси, обмін думками та досвідом з підприємцями галузі, співпраця та партнерство. Наприклад, програма She Exports дає можливості керівницям експортноорієнтованих компаній отримати підтримку, інформацію та доступ на нові ринки, прийняти участь у спільних розвиваючих заходах, бізнес-місіях, познайомитися з підприємницями з різних галузей, обмінятися досвідом та створювати нове разом. Завдяки цій програмі я потрапила на міжнародний форум ITC She Trades Global, який дав нові зв’язки та можливість розповісти про мій освітній технологічний проект підприємницям та інвесторам із різних країн світу, надихнутися досягненнями наших співвітчизниць та міжнародної спільноти. Це унікальна можливість нетворкінгу та підтримки.
Наша компанія Snite експортувала меблеву продукцію до Росії та Казахстану. Після 2014 року ми переорієнтуємось на експорт до Канади, США, а також до Європи. Та перед тим, як вийти на міжнародні ринки, дуже важливо спочатку заглянути всередину свого бізнесу та чесно собі відповісти та такі питання:
- Чи ми готові?
- Чи розуміємо ми обраний ринок та його специфіку?
- Чи дослідили ми цільову аудиторію?
- Чи готовий наш продукт?
- Чим ми унікальні та цікаві світу?
- Чи достатньо систематизовані наші бізнес-процеси, щоб ми змогли стати надійним партнером?
Лише після цього приймати остаточне рішення та діяти!
Підготувала Аліна Севастюк, керівниця напрямку She Exports Офісу з просування експорту
Фото: Микола Молдаванов, архів програми She Exports Офісу з просування експорту
По матеріалам womo.ua